فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

وبلاگی با مطالب جدید و جذاب و مفید برای شما انشاءالله

۴ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

🔸به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س):

▪️در یک میدان وقتی که مبارزه مرد به بن بست برسد ، دفاع زن می تواند مشکل گشا باشد.

🔸حضرت فاطمه(س) نشان دادند موقع اضطرار که کارد به استخوان می خورد ، زن هم باید برای دفاع ، کمر همت بسته، به دفاع برخیزد.

️▪️ای کاش بانوان ما از ایشان الگو بگیرند و در مبارزه نفس گیر با تهاجم فرهنگی بطور گسترده وارد میدان شوند؟؟

🔸تا غول تجمل گرایی و ازدواج های پر هزینه ، بد حجابی و مد گرایی، و اسراف و دهها مشکل دیگر فرهنگی و سبک زندگی غلط را از پا در آوریم ؟

@tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

 

🌿نمونه یک بانوی سعادتمند ، حضرت فاطمه(س) است، او از آن زنانی نیست که محیط خانه را کوچک شمارد ، بلکه خانه را دانشگاهی برای فرزندان می داند، که دو استاد دارد، زن و شوهر، خانه در دیدگاه ایشان، کارخانه بزرگ انسان سازى و محلی برای آموختن درس درست زیستن است.

🌿حضرت زهرا(درود خدا بر ایشان باد) مى داند که تربیت شدگان این مدرسه، هر درسى را که در اینجا بیاموزند ، در میدان بزرگ اجتماع به مرحله  ظهور می رسانند ، حضرت زهرا(س) از زن بودن احساس حقارت و کوچکى نمى کند و مقام زن را بلند مى داند، افتخار می کند که دستگاه آفرینش، تربیت فرزند را که جزء سنگین ترین مسؤلیت هاست به دوش او نهاده است.

🌿باید اعتراف کنیم که جزئیات روش خانه داری ایشان  براى ما بیان نشده . زیرا مسلمانان آن عصر براى ثبت شیوه تربیتى بزرگان، وقت نگذاشتند و رفتار امام على(ع) و حضرت فاطمه (س) با فرزندانشان را در تاریخ ننوشتند. اما خروجی های این دانشگاه، گواه بر کیفیت کار آنهاست.

🌿اساس کار ایشان بر این پایه استوار بود که کودک ببیند در خانه، حقوق افراد مراعات مى شود، در این صورت خواهد فهمید که در اجتماع هم باید حق دیگران را محترم شمرد. اما اگر در خانه، هرج و مرج بود یا از مادر خبری نبود و فرزندان رها بودند، بی مسؤلیتی در فکر او شکل می گیرد.

🌿این بخشی از رموز جهاد زن است که احساس نیاز به آن هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

🌿▪🌿▪🌿▪🌿▪

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

802- پرورش انسانهای بزرگ در کوره حوادث:
✾حضرت فاطمه (س) همراه پدر و مادر، محاصره اقتصادی شعب ابوطالب را تحمل کردند. در آن زمان ایشان حدود چهار سال داشتند. سختی ها و گرسنگی های شعب ، در تاریخ کم نظیر است.
✾بالاخره محاصره در شعب به اتمام رسید، ولی ناگاه کشتی زندگی فاطمه (س) دوباره دچار طوفان شد و فاطمه کوچک، مادری بسیار مهربان را از دست داد ، در حقیقت در میان شهری پر از مشرک و مردمی که بر سر پدرش خاکروبه می ریختند، تنها ماند.
✾اگر از زاویه دیگر نگاه کنیم: این است روش خدا در برنامه ریزی برای خودسازی انسان های برتر، همسری سخت با وفا را از پیامبر(ص) می گیرد و مادری دلسوز را از فاطمه(س) !!!
✾آیا برای زندگی کوتاه حضرت فاطمه (س) ، برنامه ای فشرده تر از این جهت خودسازی می توان تدوین کرد !!
عجیب است که قبلا خداوند همین برنامه را در مورد پیامبرش پیاده کرده بود، پدر و مادر پیامبر تا سن پنج سالگی ایشان، هردو از دنیا رفتند!!!!
✾اینک فاطمه می بیند گاه مشرکین مکه به پدرش ناسزا مى گویند و او کوچک تر از آن است که کاری از دستش برآید.
✾این کودک با گرفتاری های ریز و درشت، هر روز بزرگ و بزرگتر می شود تا زمانی که با کوله باری انباشته از تجربه هجرت و صبر و شکیبایی، همسر بزرگترین جهادگر دوران خود می شود و فرزندانی شجاع را تربیت می نماید، که برای همیشه  در تاریخ الگو می شوند.
@tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

 

🔸زمانها و لحظاتی در تاریخ وجود دارد که تعیین کننده است، هر جامعه اگر در آن زمان تصمیم درستی نگیرد و سستی به خرج دهد صدها سال افسوس خواهد خورد.

🔸یکی از آن زمانها بعد از وفات پیامبر خدا(ص) بود، در فاصله دو سه ماه ، اتفاقات پیچیده ای رخ داد ، انسانهای بزرگی خانه نشین شدند و فرزند برومندی که از پیامبر باقی مانده بود(حضرت فاطمه سلام الله علیها) و هیچ گزارشی از مریضی او تا آن تاریخ ، ثبت نشده بود ، یک باره چنان بیمار شد که در اوج مظلومیت از دنیا رفت.

🔸آن زمان بسیاری از رجال سرشناس در برابر ظلم یا عمدا سکوت کردند و یا گیج و مبهوت بودند.

🔸آن  اتفاقات تلخ، امروز هم در حال تکرار است، مظلومیت فلسطینی ها را همه می فهمند ولی منافع دنیوی باعث شده ، هنوز بسیاری از ملتها و دولتها ، یا ساکتند و یا طرف ظالم را گرفته اند.

🔸یک ملت بدون آب و غذا ، در زیر بارش هزاران بمب ، دارد قتل عام می شود، زمینش غصب شده ، درخت و مزرعه اش به آتش کشیده شده، خانه اش با بمب های آتش زا بر سر کودکش خراب شده، با سلاح حقوق بشر ، 70 سال است بر سر این ملت می کوبند. مدعی بشر دوستی هم هستند!!

🔸تا کی غرور و قدرت طلبی بشر می خواهد مانع اجرای حق شود!؟

🔸آیا بشر هنوز به بلوغ نرسیده و لیاقت خوشبختی را ندارد؟

@tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی