فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

وبلاگی با مطالب جدید و جذاب و مفید برای شما انشاءالله

۱۴ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


✖ولید، آقازاده ای که به خویشاوندی با خلیفه سوم دلگرم بود. بارها شرابخواری کرد ، مردم کوفه چندین بار از او به خلیفه شکایت کردند.
✖قرارشد اورا حد بزنند، ولید را در اتاقی نگهداری می کردند، هرکس برای حد زدن می رفت ولید او را به یاد خویشاوندى خود با خلیفه سوم مى انداخت و مى گفت : دست از من بردار و خلیفه را نسبت به خود خشمگین مساز.
✖همین که على علیه السلام این صحنه سازى را دید ، سخت خشمگین شد و تازیانه به دست گرفت وارد اتاق شد. ولید باز همان سخنانى که دیگران را فریب داده و ترسانده بود، به زبان آورد.
✖حضرت فرمود ساکت باش ! بنى اسرائیل چون اجراى حکم الهى را تعطیل نمودند، نابود شدند، اگر من هم به خاطر خویشاوندى ات با خلیفه از اجراى حد صرفنظر کنم ، مؤمن نیستم .
✖ولید که دید حضرت مصمم است او را حد بزند، فرار را بر قرار ترجیح داد، ولى امام(ع) او را گرفت و به زمین افکند.
✖آنگاه با تازیانه ولید را زیر ضربات محکم و پى در پى گرفت . هشتاد تازیانه که حد شرابخوار است بر بدن او نواخت و حکم خدا را درباره او جارى ساخت .
✖امامی که به یتیمان آن قدر مهربان برخورد می کرد با ویژه خوار و شرابخوار، غلیظ و سخت بود.
✔ آدرس کانال پنجره ای به تاریخ @tarikhye

 

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

🔻
➕پیامبر اسلام به مکه وارد شدند ، بتها را شکستند آیا این اقدام موافق آزادی عقیده بود ؟ یا اقدامی ضد حقوق بشر بود؟!
➕اما کوروش وقتى بابِل را فتح کرد، بتخانه ‏ها را محترم شمرد. اقدامی زیبا و موافق حقوق بشر!
➕البته طرفداران کوروش باید پاسخ دهند بر اساس کدام بند از حقوق بشر ، کوروش به بابل یورش برد!؟
ملکه انگلیس هم چند سال پیش در سفرى به هندوستان برای تماشاى بتخانه، کفش های خودرا در آورد و مؤدب مقابل بتها ایستاد.
➕اقدام ملکه انگلیس، نیرنگ استعمار است، یا کاری موافق حقوق بشر؟
➕استعمار پیچیده عمل می کند، مى داند اگر روزی بت پرستها به تنها دین تحریف نشده روی آورند، باج به انگلیس‏ نمى ‏دهند. پس بهتر است به همین حال بماند.
➕کوروش هم معتقد به بتها نبود، بابل را فتح کرد و می دانست اعتقاد مردم بابل آنها را بدبخت کرده ولى دست به ترکیب آنها نزد، چون مى‏ خواست در زنجیر بمانند. این خیانت بود نه خدمت! در حالی که امروز بعضی ها کار او را اقدام حقوق بشری می دانند!
➕پیامبر اسلام (ص) ظاهر فریب نبود، حتی یکی از قبایل گفتند ما ایمان می آوریم بشرطی به بت های ما کاری نداشته باشید، پیامبر(ص) نپذیرفتند.
➕چون زشت ترین کار برای انسان این است که مقابل سنگ و چوب سجده کند. حقوق بشر حکم می کند که بت پرست را از این ذلت نجات بدهی و به اوج ببری.
✔منبع: مجموعه آثار شهید مطهری (آینده انقلاب اسلامى ایران)، ج‏24، ص:  122 – با تغییر و توضیح

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

 

🔸بله این بارهم همه اعضاء خانواده ، تمام غذای خودرا به او دادند و در دلشان گفتند کاش غذای بیشتری داشتیم تا به این نیازمند بدهیم. آن روز هم با وجودی که گرسنه بودند ولی جز آب و شاید شربت چیزی برای خوردن نداشتند و با همان افطار کردند.

🔹روز سوم رسید ، غذایی ساده که معمولا نان بود برای افطار آماده کردند، مسلمانان هم آن سالها در فقر و ناداری بودند ، خصوصا این خانواده که برای خود پس اندازی نگه نمی داشتند و هر چیز گران قیمتی داشتند به نیازمند می دادند، اتفاقا این روز هم مردی درخواست نیاز کرد

🔸 امام علی و فاطمه زهرا و فرزندانشان(علیهم السلام) که امروز خیلی گرسنه به نظر می رسیدند، بدون معطلی مانند دو روز قبل آنچه غذا برای افطارشان آماده کرده بودند به نیازمند بخشیدند و در برابر چشمان متعجب فرشتگان و ملائک ، آن روز هم با مقداری نوشیدنی افطار کردند.

🔹بخشش آنها به قدری مهم و عجیب بود که از طرف خدا آیاتی در مورد این ماجرای باور نکردنی نازل شد و عظمت این کار را به همه مردم در طول تاریخ اعلام کرد.// والسلام

کانال پنجره ای به تاریخ در ایتا و سروش و گپ در خدمت شما/ رزمندگان فضای مجازی با نشر این مطالب ، در جهاد تبیین مشارکت کنید/ آدرس کانال @tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

 

به نام خدا

 

🔸داستانی واقعی برای سنین 10 تا 15 سال:

💠موقع افطار بود ، امام علی(ع) و همسر و فرزندان می خواستند افطار کنند، صدای  نیازمندی آمد، مردی بود ، در خواست کمک می کرد، امام و خانواده اش در برابر فقیر تاب نیاوردند که بنشینند و غذا بخورند در حالی که او گرسنه باشد، نگفتند خودمان واجب تریم، روزه بودیم، خدا که نفرموده از لقمه خودت بزن، فردا هم می خواهیم روزه بگیریم، باید بدن ما توان داشته باشد، نصف نان را می دهیم، نصف دیگرش باشد برای خودمان.

🔹نه این خانواده وقتی به نیازمندی کمک می کنند ، بطور کامل و در حد بالا کمک می کنند، این جا هم همه اعضاء خانواده غذای خودرا به نیازمند دادند و چون غذای دیگری نداشتند ، آن روز با مایعات افطار کردند و گرسنه ماندند.

🔸روز بعد فرا رسید پدر و مادر و بچه ها دوباره روزه گرفتند، روز سختی بود ولی به هر حال گذشت، موقع افطار بازهم نیازمند دیگری از کنار خانه آنها گذشت ، یتیمی بود که گفت اگر ممکن است به من کمک کنید، خداوند گویا زمینه را این طوری چیده بود که میزان بخشش این خانواده مشخص شود، تا معلوم گردد دیروز به طور اتفاقی همه اعضاء خانواده غذای خودرا به نیازمند دادند ، یا این رسم و باور این خانواده است که اول باید نیازمند را سیر کرد؟

ادامه دارد...

 کانال پنجره ای به تاریخ در ایتا و سروش و گپ @tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

 

🔸چه رمز و رازی در حرکت ائمه(ع) وجود دارد که دین داری بدون پیروی از امام ، مردود شمرده شده ؟

🔅فکر بشری می گوید بعد از فوت پیامبر(ص) بهتر است خودرا به سقیفه برسانی و پی گیر امر جانشینی پیامبر(ص) باشی، ولی روش امام ، غیر از این است.

🔆فکر بشری می گوید امتیازاتی به طلحه و زبیر و معاویه بده ، آنوقت به راحتی حکومت را ادامه خواهی داد و آنهمه فتنه در عالم اسلام بوجود نمی آید ، تمام مال و جان مردم مسلمان سالهای سال بدست بنی امیه و بنی عباس مورد تهدید قرار نمی گیرد! ولی روش امام ، غیر از این است.

🔸راستی روش کار امام چگونه است؟

✔️پاسخ:

🔸امام نمی تواند از ابزار نادرست بهره بگیرد، برای انتخاب شدن در سقیفه نمی تواند پیکر مطهر پیامبر(ص) را رها کند، برود دنبال جمع آوری رأی.

🔅همچنانکه نمی تواند طلحه و زبیر را که نقشه دارند برای تؤطئه به مکه بروند ، در مدینه محبوس کند.

🔸و نیز نمی تواند برای دوام حاکمیت خود، افراد ناصالح مانند معاویه را بر مردم مسلط کرده و ظلم آنها را تماشا کند.

🔅کار امام مبنای قرآنی دارد. معاویه می تواند مالک اشتر را مسموم کند تا بیشتر حکومت کند، ولی امام برای دوام حکومتش، عمروعاص را مسموم نمی کند.

🔸به همین خاطر است که مردم در تشخیص راه ، نیاز به امام دارند و پیمایش مسیر بدون امام ، به پرتگاه می انجامد.

کانال پنجره ای به تاریخ در ایتا . سروش . گپ @tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

مرد ناشناس: قسمت دوم

 

اشک در چشم های مادر حلقه زد ولی از چشم بچه ها مخفی ماند. لقمه های بعدی را با بغض گلو خورد، این آدم مهربان چه کسی بوده در زمانی که سخت درمانده بودند به اندازه مصرف دو سه روز نان و حلوا و خرما آورده؟

از آن روز به بعد بچه ها کمتر بهانه گرسنگی می گرفتند چون غذا به اندازه ای که هر سه تای آنها سیر شوند داشتند، برای مادر هم همیشه مقداری غذا می ماند که بخورد.

این روزها مادر با دلگرمی خانه را مرتب می کرد، فرصت داشت لباس بچه ها را بشوید، حتی آنها را به حمام برد ، دسته جمعی به کنار رودخانه ای در حاشیه شهر رفتند تا حسابی آب بازی کنند.

هر دو سه شب یکبار آدم ناشناسی که معلوم نبود مرد است یا زن، پیر است یا جوان، می آمد و کیسه ای پر از غذا را جلوی در خانه می گذاشت و فوری می رفت، حتی پسر 8 ساله که زرنگ و باهوش بود نتوانست، کسی را که برایشان غذا می آورد شناسائی کند.

تا این که یک روز در شهر کوفه خبری مانند توپ صدا کرد و خیلی ها عزادار شدند، خبر این بود خلیفه مسلمین علی علیه السلام را ترور کرده اند، از همان روز دیگر کسی به خانه بچه ها غذا نیاورد.

مادر فهمید رابطه ای بین این دو اتفاق وجود دارد؟! وقتی بالاخره خودش را راضی کرد و ماجرا را به بچه ها گفت ، چهره بچه ها دیدنی بود، ولی مادر طاقت نداشت به روی آنها نگاه کند، سریع خانه را ترک کرد تا اشک هایش بتواند راحت سرازیر شود.// والسلام

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

 

دو پسر بچه و یک دختر کوچولو با مادرشان در خانه ای کوچک در کوچه پس کوچه های شهر کوفه زندگی می کردند.

 چند وقتی بود که مادرشان کمتر غذا می خورد تا بچه ها بخورند و سیر شوند ، گاهی که غذا خیلی کم بود، پسرها کمتر می خوردند تا خواهر کوچکشان سیر شود .

یکی از روزها که مادر از خانه خارج شد تا غذایی تهیه کند ، چون قبلا از همسایه ها پول و غذا قرض کرده بود ، فکر کرد بهتر است دیگر از همسایه چیزی نگیرد، سرگردان در کوچه ها قدم زد تا این که شب شد ، نگران بچه ها بود، دست خالی به خانه برگشت تا از حال آنها با خبر شود.

دید بچه ها اطراف ظرفی نشسته و مشغول خوردن هستند، جلوتر رفت با تعجب سلام کرد، بچه ها با لذت و خیال راحت نان و حلوا می خوردند، غذا هم کم نبود ، آنقدر بود که خودش هم که از گرسنگی نزدیک بود از حال برود کنار بچه ها نشست و با اشتها شروع به خوردن کرد.

دو سه لقمه خورده بود که رمقی در دست و پایش آمد با دستهایی که هنوز از گرسنگی می لرزید لقمه ای دیگر برداشت و پرسید این غذا ها از کجا ؟

پسر بزرگتر که 8 ساله بود لقمه اش را قورت داد و گفت در زدند دویدم در را باز کردم هیچکس نبود، فقط این غذا را دیدم پشت در گذاشته اند، گفتم شاید شما گذاشتید و رفته اید.

ادامه دارد...

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

 

ساختمان های سست ، در زلزله فرو می ریزند، برگ های زرد در برابر باد مقاومت ندارند و می افتند،  حوادث روزگار هم انسان هایی را که ایمان محکمی ندارند از امام جدا می کنند.

اتفاقات زمان امیرالمؤمنین(ع)، افرادی را که حتی اندکی به آنحضرت شک داشتند ، جدا کرد و به سوی معاویه برد.

وقتی در جنگ جمل دو سردار اسلام، مقابل امام ایستادند و همسر پیامبر هم در برابر امام صف آرایی کرد ، شک بعضی ها نسبت به امام ، قوی تر شد.

جنگ صفین که شروع شد، گوشه و کنار، زمزمه کردند که از وقتی ایشان حاکم شده دائم جنگ و خونریزی داریم آنهم جنگ مسلمان با مسلمان، این ها مقدمه شد برای خیلی از ریزش ها و بریدن از امام .

کافی بود امام مقداری سر کیسه را شل کنند، آنوقت تعداد زیادی از مخالفان را می توانستند جذب کنند، اما ایشان صلاح نمی دیدند با پول و مقام دادن ، آنها را مطیع کنند.

پس همیشه افرادی هستند که با یک باد مخالف ، آماده ریزش اند، هنر ما جذب متزلزل ها به روش امام است .

این نکته هاست که انتشار اسلام ناب را خیلی سخت تر از نشر اسلام آمریکایی کرده ، چون جذب به روش امام، با تبیین و جهاد و تلاش فراوان میسر است ولی جذب به روش معاویه های زمان، با رشوه و بدون زحمت انجام می شود.

@tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

حجاب

حجاب: (قسمت اول)

پیامبر (ص) وقتی مکه را فتح کردند، اموال و خانه های مسلمین را که توسط مشرکین مصادره شده بود ، از مشرکین مکه نگرفتند، زیرا مصلحت می دانستند که شیرینی فتح مکه، به موضوع تفرقه آفرینی مانند بررسی مصادره اموال مسلمین، تلخ نشود.

حضرت علی (ع) هم وقتی به خلافت رسیدند با مواردی روبرو شدند که توسط خلفای قبل، بدعت گذاشته شده بود.

امام نتوانستند جلوی اجرای بعضی از بدعت ها مانند نماز تراویح را بگیرند ، چون مردم اعتراض کردند ، امام هم که اولویت های مهمتری برای اجرا داشتند، و پیگیری چنین چیزی ممکن بود دو دستگی در جامعه بوجود آورد و به صلاح نبود ، احتمالا به این دلیل، جلوگیری از بدعت را به تأخیر انداختند.

امام حسن(ع) هم که در جنگی نابرابر با معاویه قرار گرفتند، و کشتاری بی نتیجه را پیش بینی کردند، به ناچار قرار آتش بس امضاء کردند، اما کاسه های داغ تر از آش ، به ایشان اهانت کردند که چرا جنگ را کنار گذاشتی.

طبق این نمونه های تاریخی ، می بینیم که در بعضی موارد، زمینه اجرای یک حکم خدا فراهم نیست .

ادامه دارد...

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

چرا فوتبال زیباست؟!

آیت الله حائری شیرازی در مورد این که چرا فوتبال زیباست؟! می نویسد:

 فوتبال، یک جامعه کوچک است که مجرم دارد، قاضی دارد، زندان دارد، اخراج دارد. همه این چیزهایی که در جامعه هست در فوتبال هست. منتها یک جامعه کوچک است، یک دنیای کوچک است، قوانینتان را بر مبنای این وضع کنید. ببینید، قوانین فوتبال هر جریمه‌اش، به شدت #متناسب_با_جرم است. مثلاً در منطقه جریمه وقتی که یک کسی یک خلافی را می‌کند، یا با دستش توپ را می‌گیرد، این موجب پنالتی است. بازی فوتبال است، بنا بوده که با پا بازی کنید. حالا که دستت را آوردی در کار، جریمه‌اش پنالتی است. ما می‌بینیم که کارشناسانه عمل شده در فوتبال. قوه مقننه و قوه مجریه و قوه قضاییه‌اش هماهنگ کار می‌کنند که این جامعۀ زیبا را بوجود آورده اند. در فوتبال، #کارت_زرد دادنش هم زیبا است. #کارت_سرخ دادن هم زیبا است. طرف را هم که اخراج می‌کنند، زیبا است. مردم #لذت می‌برند، نه اینکه ناراحت بشوند. معنایش این است که در احکام جامعه هم اگر اعدامش، به موقع باشد، زیبا است. نباید از حکم اعدام ترسید. ببینید چه کار کرد؟ وقتی کارت قرمز داد یعنی از بازی برو بیرون؛ اعدام هم یعنی از بازی برو بیرون. کارت زرد و قرمز، #خشونت_نیست. کسی که #زیباشناسی_دین را بداند، می‌فهمد که دست دزد را قطع کردن، بسیار قشنگ است. صد در صد قشنگ است. صد در صد زیبا است. چرا؟ یک دست قطع کن، #یک_شهر_آرام_بشود! یک دست قطع کن، یک عالَم نفس بکشد! راحت بشود! چقدر روی دیوار خانه‌ها سیخ برای امنیت آویزان کرده‌اند، قفل روی قفل، قفل روی قفل! چه فایده دارد؟ این زندگی است؟! این زندگی است که زن امنیت نداشته باشد بخواهد بیاید در کوچه؟ کار این آقا که مزاحم ناموس مردم می‌شود، زشت است، اما دار زدن او قشنگ است. عالَم نمی‌فهمد، می‌گویند اعدام کردن، خشونت است. بیچاره ها! شما اینهمه سال که زندان درست کردید در اروپا، چندتا دزد را از دزدی بازداشتید؟ شما که دیگر مشکل بیکاری ندارید، پس این #گانگسترها چیست؟ شما راهی ندارید غیر از همان کاری که در فوتبال می‌کنید! همان را عمل کنید. کارت زرد لازم است. زندان، کارت زرد است. اعدام، کارت سرخ است. به او می‌گوییم اگر نمی‌توانی در این بازی شرکت کنی، لایقش نیستی، از بازی بیرون برو. اگر داور این کار را نمی‌کرد، هر کس که #قوی‌تر بود، پهلوان‌تر بود، توپِ او می‌رفت در گل. چینی‌ها ریز و کوچک هستند، کره‌ای‌ها ریز و کوچک هستند، آفریقایی‌هایی هیکل‌دار و درشت‌اند. این‌ها وقتی با هم مسابقه می‌دهند، چینی‌ها برنده می‌شوند. حالا اگر واقعاً به زور و هیکل بود، محال بود چینی‌ها یک گل به آنها بزنند! یک هُلی به آنها می‌دادند و پرتشان می‌کردند آن طرف. اما الآن این چینی، از لای دست و پای این‌ها رد می‌شود، گل می‌کند، اما آنها #جرأت_ندارند دست به او بزنند! عالَم همین است. بروید هرچه در فوتبال پیدا کردید از جامعه و حکومت مطالبه کنید. #فوتبال #اعدام #محاربه @haerishirazi

 

  • سید محمد حسین مرکبی