فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

وبلاگی با مطالب جدید و جذاب و مفید برای شما انشاءالله

۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

🔹آیت الله حائری شیرازی🔹

 

یکی از این علمای بزرگ را خواب دیدند. ایشان در درگاه الهی بود. آنجا یک درب علوی بود و یک درب حسینی. هرکدام از ائمۀ اطهار، باب الله هستند. آن آقا که از علمای بزرگ بود، با اصرار می خواست که از «#باب_علی» وارد شود، اما ملائکۀ آنجا فشار می آوردند که او از این درب نیاید. هرچه او زور می‌زد که برود داخل، زورش نمی‌رسید؛ مأمورین او را محکم گرفته بودند.
درب کنار آن، «#باب_الحسین» بود. بیرون آمد، دیگر مجبور شد از باب الحسین وارد شود. تا خواست از این درب وارد شود، همۀ این ملائکه دستش را گرفتند، برایش کوچه باز کردند و با احترام ایشان را بردند داخل!

ببینید! یک جور بود! یک جور خواست برود داخل! از این درب، هرچه اصرار کرد و فشار آورد، اصلاً نتوانست؛ اما از آن درب کاملاً با استقبال هم آوردندش. حالا این چه جوری است؟! این «باب حسین» است، آن «باب علی» است. خیلی ها که از آن درب نمی توانند بیایند، از این درب می توانند بیایند. علتش این است که: علی (ع) «#باب_العدل» است، اما حسین بن علی (ع)، «#باب_الفضل» است.

شما نگاه کن، در دعا می گویید: «الهی یا حمید بحق محمد»، بعدش چه می گویی؟ «یا عالی بحق علی»، دست انسان به عالی نمی رسد. «یا فاطر بحق فاطمه، یا محسن بحق الحسن». برای امام حسین می دانی چه گذاشته اند؟ «یا قدیم الاحسان بحق الحسین»! ببینید چه اسم قشنگی رویش گذاشته اند! تو باید حَسَن باشی، تا امام حسن شفاعتت کند؛ اما اگر حُسن کوچکی هم داشته باشی، حسین از تو شفاعت می کند. اسم «حسن» را مُصَغَّرش کرده اند تا انسان به او امید پیدا کند. حسین یعنی حَسنِ کوچک. یعنی با یک حُسن کم هم در باز می کند؛ با کمترین حُسنی در را باز می کند. چه اسم با مناسبتی گذاشته اند! کوچک نیست، اما حُسن کوچک را هم ایشان قبول می کند. به همین جهت، کسانی که ختومات می گیرند، زیارت عاشورا را جزء مبادی ختوماتشان می دانند؛ یعنی اگر کسی از راه حسین بن علی، کارش شد، شد؛ اما اگر از راه ایشان نشد، دیگر نمی شود.

پس ممکن است انسان اگر مدعی تقوا شد او را نپذیرند؛ اما اگر از باب «ابن‌السبیل» (در راه ماندگان)، از باب این که «من راه به جایی ندارم»، وارد شد او را بپذیرند. اینکه تحت چه «عنوان» می آید، مهم است. قانون دادگستری هم همین است. اگر کسی اعلام کرد من ورشکسته هستم، احترامش می کنند. از اموالش به اندازۀ گذران زندگی برایش استثنا می کنند، و مازادش را می دهند به طلبکارها. اما اگر حاضر نشد اعلام ورشکستگی کند، تمام اموالش را می گیرند و تقسیم می کنند. خودش را هم زندان می کنند! این قانون دادگستری است؛ برای اعلام ورشکستگی، امتیازاتی می دهند. اگر انسان بتواند به خدا اعلام ورشکستگی کند، از مزایای اعلام ورشکستگی می تواند بهره مند شود.

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰


🔸عبید الله بن حرّ یکی از کسانی است که خودرا بخاطر نپیوستن به سپاه امام حسین علیه السلام سرزنش می کند:
🔸به خدا از بیم آنکه مبادا ابن زیاد مرا به جنگ حسین بفرستد از کوفه گریزان بیرون رفتم، تا کار سپرى شد.
🔸روح و روان من از کناره گیرى و یارى ندادن حسین، مرا سرزنش مى‏کند، واى از پشیمانى که چرا او را یارى ندادم.
🔸هیچ کس این پشیمانى را جبران نمى‏کند، تا جان از کالبدم جدا شود اندوهگینم.
🔸 خداوند ارواح کسانى را که در یارى دادن حسین دامن همت بستند از آب رحمت جاودانه سیراب فرماید، کنار آرامگاهها و جایگاه ایشان ایستادم، چشم من گریان و نزدیک بود که همه احشاء من بترکد و بیرون ریزد.
✔️منبع: کتاب طبقات کبری نوشته ابن سعد از علمای سنی مذهب /ترجمه،ج‏5،ص:123

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

🔸حتی در شرایط سخت نهضت عاشورا ، زنان حاضر در کاروان امام ، بطور کامل حجاب خودرا حفظ کردند.
🔹یعنی حضور زنان در صحنه برای دفاع از حق به شرط آن که حدود الهی رعایت شود مجاز و در شرایطی ضروری است.
🔸یکی از دردهای بزرگ و رنج آور در کاروان پیام آوران عاشورا، کمبود امکانات لازم برای رعایت حجاب خانم ها و دختران حاضر در کاروان بود. یعنی یک موضوع فرعی نبود بلکه دغدغه اصلی در طول سفر بود.
🔹در حقیقت به قدری پوشش خانم ها برای زینب کبری اهمیت داشت که یکی از مطالبات ایشان در شرایط حساس حضور در کاخ یزید ، اعتراض به اهمیت ندادن یزیدیان به پوشش و حریم خاندان پیامبر(ص) بود .
🌱▪️شماره ردیف 656 ▪️🌱

  • سید محمد حسین مرکبی