فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

وبلاگی با مطالب جدید و جذاب و مفید برای شما انشاءالله

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تحمل و پذیرش عدالت

فردی به نام نجاشی شاعر برجسته ای بود ، وقتی که طرفداران معاویه بر ضد امام علی(ع) شعری می سرودند، نجاشی پاسخ دندان شکنی به آنها می داد و اشعار حماسی او در پیشرفت سپاه اسلام مؤثر بود.

ولی همین رزمنده عرصه فرهنگی و میدان حماسه ها ، زمانی که شیطان بر او چیره شد و لب به شراب زد و گناهش در دادگاه ثابت شد، حد شراب بر او جاری شد و امام به موقعیت اجتماعی و آبروی او توجهی نکرد. چرا که شاخصه حکومت علی (ع) اجرای عدالت بود، بدون تبعیض و پارتی بازی است.

افراد قبیله شاعر، اعتراض کردند و یکى از بزرگان قبیله، به نام طارق که شدیدا ناراحت به نظر می رسید به امام گفت: «ای على! با اجراى حد بر شاعر قبیله ما، سینه ما را مجروح ساختى و تفرقه در میان ما پدید آوردى. ما را به پیمودن راهى وادار کردى که مى دانیم پایان آن آتش است (یعنى جدایى از تو و پیوستن به معاویه).

امیر مؤمنان(ع) در پاسخ او، مسئله قانون گرایى را مطرح کرده و یاد آور شدند که همه باید در برابر اجرای قانون خدا سر تعظیم فرود آوریم و با مهربانی فرمودند: اى برادر ، نجاشى فردى است از مسلمانان که پرده حرمت یکى از محرمات الهى را پاره کرده، حد را بر او اجرا کردیم تا کفّاره گناهان او باشد.

منبع: بحارالانوار، ج 41 ص 29

نکته: امام اجرای دستور خدا را بالاتر از همه امور می دانستند، اگر قرار بود این فرد چون به نفع لشکریان امام، شعر سروده ، از خطایش بگذرند ، عدالت قربانی شده بود!

و اگر هر سال از گناه یک یا چند نفر از خواص چشم پوشی کنند، از اسلام چه می ماند؟

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

پرده رنگین و پرنقش و نگار

امام على(ع) در مورد سیره پیامبر(ص) می فرماید:

نشسته بر خاک غذا مى خورد، نشست و برخاستى برده وار داشت، خود به دست خویش پینه بر کفش مى زد و جامه اش را وصله مى کرد ... روزى پرده اى رنگین و پرنقش و نگار بر در خانه آویخته دید. به یکى از همسرانش فرمود: "آن را از برابر دیدگانم دور بدار. هرگاه نگاهم بدان مى افتد، به یاد دنیا و زرق و برقش مى افتم."

بدین سان، روى دل از دنیا برتافت. همواره دوست داشت جاذبه هاى دنیا از نگاهش پنهان بمانند،

منبع: اصول کافى، ج 6، ص 271

شماره ردیف در کانال ما  665

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

پیاده روی اربعین» ؛  ضد دیدگاه سرمایه داری

نویسنده هادی آجیلی// استادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی

قسمت دوم:

واقعیت رسانه ای

یکی از ویژگی های سیستم لیبرال سرمایه داری تصویرسازی رسانه ای است و یکی را صدتا نشان دهند..

در اربعین این اتفاق بر عکس آن رخ میدهد ؛ یعنی اینکه دیگران و جهانیان ببینند که همچین جمعیتی آمده اصلا برای شما اهمیتی ندارد ؛ زیرا افرادی که در آنجا راه میروند ، اکثرا نیت برایشان اهمیت دارد که درست باشد.

امنیت طلبی

یکی از شاخصه های سیستم سرمایه داری این است که شما خودت را در شرایطی که امنیت جانی ات به خطر می افتد، قرار نمیدهی ؛ اما در راهپیمایی اربعین کسانی که در راهپیمایی وارد میشوند ، هر لحظه احتمال انفجار را میدهند.

 فردگرایی

شاخصه دیگر نظام لیبرال سرمایه داری ، منطق خودمحوری است ؛ اینکه شما طوری زندگی میکنی که بیشترین سود و منفعت برای خودت را در نظر می گیری؛ ولی در راهپیمایی اربعین «دیگر خواهی» و زائر خواهی مطرح است نه فرد گرایی ؛ اینجا اصالت خدمتگذاری است.

 مدیریت از بالا به پایین (سلسله مراتبی)

معمولا دولت ها یک فرایندی را ایجاد می کنند و یک پدیده ای که می خواهد اتفاق بیافتد را مدیریت میکنند.

ولی این جا مردم ، این اتفاق را رقم می زنند.

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

به نام خدا

پیاده روی اربعین:

نویسنده هادی آجیلی// استادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی

(تذکر: مطالب نویسنده محترم خلاصه شده و به یک سوم کاهش یافته)

 قسمت اول:

در این نوشتار ، با توجه به عدم پوشش رسانه ای این مراسم توسط رسانه های بین المللی بدلیل اغراض سیاسی، سعی داریم ویژگیهایی از این مراسم را که در تضاد با ماهیت نظام لیبرال سرمایه داری است بررسی کنیم.

اینک چند شاخصه را نام میبریم و به صورت جداگانه بررسی می کنیم که در راهپیمایی اربعین چگونه این ارزش های لیبرال سرمایه داری زیر سؤال می رود.

در حال حاضر ما شاهد جهانی هستیم که مرزهایی میان کشورهای اسلامی برقرار است. براساس منطق ناسیونالیستی ، آنها ملیت دیگری هستند و ما ملیت دیگریم؛ اما در راهپیمایی اربعین مردم احساس نمیکنند که دو یا چند ملیت هستند ( یا لااقل احساس فوق شدیدا کمرنگ می شود).

اصالت سود

 معمولا اشخاص اقدامی انجام میدهند که بیشتر برایشان فایده مادی داشته باشد نه هزینه .

در راهپیمایی اربعین این منطق هم وارونه می شود.

رفاه طلبی

دیگر شاخصه نظام لیبرال سرمایه داری رفاه طلبی است؛ اما در راهپیمایی اربعین، کسانی که خدمت گذاری میکنند  خودشان را به صورت آگاهانه در شرایط سخت قرار میدهد. زائر هم مسیری که میتوان با ماشین رفت را عمدا پیاده میرود؛ و این خلاف آن منطق رفاه طلبی در جوامع سرمایه داری است./ کانال در ایتا @tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی