فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

فرهنگ و زندگی

نکات جذاب و حتی الامکان مفید برای نسل جوان

وبلاگی با مطالب جدید و جذاب و مفید برای شما انشاءالله

۱۴ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تجمل

تجمل: ❗️
به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)
 جابر مى گوید: پیغمبر (ص) حضرت فاطمه(س) را دیدند که لباس کم ارزشى پوشیده ، با دستش آسیا مى کند ، بچه اش را در دامن نهاده شیر مى دهد. از دیدن این منظره اشکشان جارى شد و فرمودند: دختر عزیزم سختى و مرارت دنیا را بچش تا به شیرینى نعمت هاى آخرت دست پیدا کنی. [بحارالانوار ج 43 ص 86.]
🍃🍃 نکته:🔻
🔸وقتی دختر گرامی ترین انسان در هفت طبقه آسمان و زمین این قدر ساده زیست است، ما به عنوان پیروان حضرت فاطمه(س) نباید کوره تجمل را برافروخته تر کنیم، مبادا که شیطان ، روش زندگی آن بزرگان را در چشم ما کم ارزش کند.
🔸سرور زنان عالم در یک لحظه دو کار انجام می دهد ، در حالی که زنان اشراف و بزرگان در گذشته و در زمان حال، در شبانه روز کمتر کار انجام می دهند، هنرشان این است که به خدمتکاران دستور بدهند.
«شماره ردیف 700»
•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•
کانال پنجره ای به تاریخ// در ایتا - سروش - گپ
 @TARIKHYE

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۱

خط شکن


خط شکن:🔻
🌐 امام باقر (ع) به کسی که گفت قیام کنید ما پشتیبان شمائیم. فرمودند آیا شما راحت از پول هم بر می دارید یا نه ؟ یاران آخر زمان راحت از پول همدیگر بر می دارند! اموالشان مال هم است.
🔆تحلیل:
🌷این یکی از پله های جهاد در راه خداست.
✖️متاسفانه بعضی از مردم بجای این که به هم ایثار کنند ، از هم چپاول می کنند!
➕ایثار کردن ، ایمانی قوی می خواهد!
✖️ما منتظریم اول دیگران ایثار کنند!؟ یا می خواهیم خط شکن باشیم؟ بیائیم این قدر چرتکه نیاندازیم و برای هر کاری اول حساب نکنیم چقدر سود مادی دارد! گاهی ایثار کنیم و اثرش را در زندگی و روابط اجتماعی خود ببینیم.
➕در زندگی امروزی زمینه های ایثار زیاد است، راننده ای که به دیگران راه می دهد، آپارتمان نشینی که در تمیز نگه داشتن محیط عمومی ساختمان از همه پیش قدم است، فروشنده ای که به کمترین سود قانع است، خانواده ای که هوای بخش های محروم شهرشان را دارند. کسی که در تمیز نگهداشتن مسجد محله بیشترین تلاش را دارد.
➕ایثار خصوصا نسبت به نزدیک ترین اقوام و دوستان ، اثرات جالبی دارد: مانند مردی که با گذشت ترین است نسبت به همسرش ، در کار منزل هم پیش قدم است. کسی که صله رحم را جزء واجبات زندگی خود قرار داده یا دوستی که در کار جمعی، سخت ترین بخش کار را می پذیرد.
➕این هاست که به خودسازی سرعت می بخشد و انسان را به اوج می رساند.
شماره ردیف 699
کانال پنجره ای به تاریخ// در ایتا - سروش - گپ
 @tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

گربه و جوجه

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

میان ماه من تا ماه گردون:🔻
✖️بعضی ها دیدگاهشان این است که: باید مانور تجمل داد!
✖️ولی یک مرد خدا به شریح قاضی (که احتمال دنیا زدگی و در آمد ناسالمش زیاد بود) فرمود شنیده ام خانه ای خریده و برای خود سند زدی!
🔆ای شریح، آگاه باش اگر هنگام خرید خانه، نزد من آمده بودی برای تو قباله ای می نوشتم، که به خرید این خانه حتی به مبلغ یک درهم هم رغبت نمی کردی.
🔸من در قباله می نوشتم: این خانه ای است که بنده خوار و ذلیل، از شخص مرده ای که آماده کوچ به عالم آخرت است، خریداری کرده در سرای فریب (دنیا)، در محله فانی شوندگان و در کوچه هلاک شدگان قرار دارد، که دارای چهار حد است :
✖️اول: پیشامدهای ناگوار .
✖️دوم؛ مصیبت ها.
✖️سوم؛ هوس ها.
✖️چهارم؛ شیطان.
🔸این خانه را به قیمت خارج شدن از عزت قناعت و داخل شدن در پستی دنیا خریده است.(نهج البلاغه نامه سوم با تلخیص)
✔️تحلیل:
✖️میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمانه!!
✖️ پس خانه نخریم!؟؟
🔆خانه بزرگ بخریم ولی خانه، سبک زندگی ما را تغییر ندهد ، ما سبک زندگی در خانه را تعیین کنیم، برای نمونه در این مورد رجوع شود به کتاب خانم مربی(خاطرات سعیده صدیق زاده) که چگونه یک زن در خانه بزرگش ، افراد بی سرپرست و نیازمند را سامان می دهد و مشکلات و گرفتاری مردم را رفع می کند!
«شماره ردیف 698»
✔️کانال پنجره ای به تاریخ// در ایتا – سروش و گپ  @TARIKHYE

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰


آزادی در صدر اسلام چگونه بود ؟🔻
🔆پاسخ:
✖️اگر به ظاهر موضوع نگاه کنیم ، حتی نصب حضرت علی (ع) با آزادی و انتخاب مرسوم در جامعه بشری فعلی در تضاد است!
✖️ولی با کمی دقت می بینیم، اعلام آزادی ، یک کار معمول در دنیای امروز است ولی تفسیر حکومت هاست که کمر آزادی را شکسته ، دولت های بزرگ دنیا، پوسته آزادی را حفظ کرده ولی درون آن، استبداد وحشتناک است.
✖️ مثلا عربستان سعودی که یکی از بزرگترین نقض کنندگان حقوق بشر است را در شورای حقوق بشر سازمان ملل مسؤلیت داده اند !!!
✖️آمریکا هر سال با عوامل دست نشانده اش از ملتها، قربانی می گیرد ، هیچ خسارتی هم بابت تخریب ها و قتل هایش نمی پردازد، اولین مطالبه گر حقوق بشرهم آمریکاست!!!
✖️پس تدوین آزادی برای بشر 10 در صد از کل ماجراست . 90 درصد دیگر، تضمین اجرای آزادی است.
✖️آن 90 درصد در اسلام تحقق می یابد، چون رهبری را که اسلام معرفی می کند نماینده خداست ، اهل فریب مردم نیست نه در عدالت و نه در آزادی شعار نمی دهد، همین تضمین است که به مسلمان نوید می دهد اگر جامعه تابع رهبر الهی باشد، سعادتش قطعی است.
🔆به همین خاطر است که حضرت فاطمه (درود خدا بر ایشان باد) با اطمینان می فرمایند اگر على(ع) را بر زمام امور مى‏گذاردند ، مردم را به آسانى به راه راست مى ‏برد و حق هر یک را به او مى ‏سپرد، چنان که کسى زیانى نبیند و هر کس میوه آنچه کشته است، بچیند...(1)
✔️1-احتجاج، طبرسى، ج 1، ص 288  // فرهنگ سخنان فاطمه زهرا(س)، ص 92.(با تلخیص)
❀✿🌺❀✿🌺❀✿
شماره ردیف 698
کانال پنجره ای به تاریخ// در ایتا – سروش و گپ
 @TARIKHYE

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

هم برای من به انصار و مهاجر رو زدی
هم صبوری کردی و در خانه ام سوسو زدی

چند ماهی درد پهلو را تحمل کرده‌ای
خواستی برخیزی از جا تکیه بر زانو زدی

رو به بهبودی ست حالت یا برای دلخوشی
بسترت را جمع کردی خانه را جارو زدی

اینقدر زحمت به خود دادی برای مرتضی
کودکان را با چه حالی شانه بر گیسو زدی

یک کلام از درد خود با من نگفتی هیچ وقت
مخفی از چشمان حیدر دست بر پهلو زدی

گر چه این همسایه‌ها از پشت خنجر میزنند
با دعایت زخم آن‌ها را سحر دارو زدی

از تمام غصه‌ها این غم علی را میکشد
تو برای من به انصار و مهاجر رو زدی

محسن صرامی

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

در خواست ظالمانه در قالب مؤدبانه:🔻

✖️رئیس‌جمهور وقت آمریکا، خواستار اعطای مصونیت به مستشاران نظامی امریکا در ایران (کاپیتولاسیون) شد. او در متنی که برای دولت ایران فرستاد نوشت:

« سهولت در عملکرد مؤثر اعضای مستشاری، به نفع هر دو دولت خواهد بود. برای نیل به این هدف، سفارت مفتخر است پیشنهاد نماید که این پرسنل از امتیازات و مصونیت‌های مخصوص کارمندان اداری و فنی مشروحه در قرارداد منظم به قرار نهایی کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد روابط و مصونیت‌های دیپلماتیک که در تاریخ 18 آوریل 1961 در وین امضا شده برخوردار گردند.

تحلیل: رئیس جمهور آمریکا با این جملات رنگ آمیزی شده خواستار مصونیت دیپلماتیک برای تمام مستشاران و کادر نظامی خود، در حد مصونیت یک سفیر شد که این در خواست همان قرار داد ظالمانه کاپیتولاسیون بود و شاه و دولت ایران هم پذیرفتند! !

❀✿🌺❀✿🌺❀✿

«شماره ردیف 697»

کانال پنجره ای به تاریخ// در ایتا – سروش و گپ  @tarikhye

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

انگلیسی‌ها با کارگران نفت مثل برده رفتار می‌کردند:🔻
✖️یدالله خسروشاهی، در مورد اختلاف طبقاتی در آبادان سال 1327می گوید:
✖️«شدت اختلاف طبقاتی در حدی بود که می‌توان گفت آبادان در آن موقعیت یک آفریقای جنوبی دیگری بود .
✖️کارگرها در زاغه‌ زندگی می‌کردند که از حصیر ساخته شده بود. یا یک انبار بسیار بزرگی بود که مثلاً ده متر در دویست متر بود و به عنوان محل زندگی کارگران استفاده می شد❗️
✖️در این مراکز خانواده‌ها با بند و طناب مقداری پارچه دور خودشان کشیده بودند که در حکم حصار بود. و در هر یکی از این انبارها بین 50 تا 100 خانواده زندگی می کرد.
✖️در حالی‌ که نه تهویه‌ ای بود و نه امکانات بهداشتی‌ . تازه این‌ ها کسانی بودند که وضعشان بهتر بود وگرنه بقیه که در حصیرآباد و چادرآباد زندگی می‌کردند.»
🔹لازم به ذکر است یدالله خسروشاهی از چهره‌های مهم جنبش کارگری در ایران به شمار می‌رود. روایت او بخش‌های مهمی از شکل‌گیری مبارزات کارگران صنعت نفت را به تصویر کشیده است.
✖️به قول او انگلیسی‌ها برای سال‌ها با مردم مانندِ «برده» رفتار می‌کردند.
🔸او می گوید در سال 1327 یکی از مهم‌ترین خواسته‌های اعتصابیون در صنعت نفت، لغو تمام قراردادها با انگلیس و اخراج آن‌ها بود.
✖️خسروشاهی می گوید ملی شدن صنعت نفت ، یک خواست از بالا نبود که به فکر کسی خطور کرده باشد بلکه خواست مردمی بود که در این اعتصابات شرکت داشتند.
✔️منبع:
تاریخ شفاهی شورای کارگران نفت، گفت‌وگو با یدالله خسروشاهی

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

حقوق بشر

سابقه تاریخی حقوق بشر در فرانسه ، خودش یک چالش بزرگ است، ننگ است اگر کسی دنباله رو افکار این دول غیر متمدن باشد! ❀✿❀✿❀✿ کانال پنجره ای به تاریخ// در ایتا – سروش و گپ @TARIKHYE

  • سید محمد حسین مرکبی
  • ۰
  • ۰

روغن فروش


روغن فروش🔻
🍃به مناسبت میلاد امام حسن عسکری (ع)
🍃ایشان در شرایطی پا به عرصه وجود گذاشتند که از همان ابتدا کامشان با بوی  باروت آشنا شد. در زمان ایشان جاسوسان حکومت ماهرتر شده بودند.
🍃شیعیان باید با شیوه های بسیار ظریف پنهانکاری آشنا می شدند تا بتوانند با کار پوششی با امام عسکری(ع) ارتباط بگیرند.
🍃 مثلا فردی در پوشش روغن فروش دوره گرد از کنار خانه امام عبور می کرد و در چند لحظه کوتاه ، نامه ای که داخل روغن ها مخفی کرده بود را به امام می داد.
🍃وقتی امروز با این همه رسانه و خبر رسانی بازهم هزاران نفر دچار انحراف می شوند ، در زمان امام عسکری(ع) با محاصره ماموران و سانسور اخبار ، زمینه برای تردید و سرخوردگی فراهم تر بود.
🍃امام عسکری(علیه السلام) در شهرهای مختلف مانند کوفه، نیشابور، قم، مدائن، یمن، آذربایجان و بصره نماینده داشتند و در جهت تقویت روحی شیعه و رفع شبهه ، شبانه روز تلاش می کردند .
✔️کانال پنجره ای به تاریخ // در ایتا – سروش و گپ @tarikhye
«شماره ردیف 694»

  • سید محمد حسین مرکبی